Regularne i przede wszystkim terminowe badania techniczne samochodu ciężarowego są ważne tak samo jako w przypadku samochodów osobowych i innych pojazdów. W Polsce każdy właściciel samochodu ciężarowego do 3,5 tony (zwanego także samochodem dostawczym), ma obowiązek przystąpienia do pierwszego badania technicznego przed upływem 3 lat od zakupu i daty pierwszej rejestracji nowego samochodu. Następne badanie techniczne powinno mieć miejsce po 2 latach, jednocześnie mając na uwagę, że czas ten nie powinien przekroczyć 5 lat od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Kolejne badania techniczne muszą odbywać się już co rok. Na te terminy nie ma wpływu fakt czy pojazd został zakupiony w kraju czy za granicą. Jeżeli dany samochód wyposażony jest w instalację LPG to badania techniczne powinny zostać wykonane co rok, niezależnie od tego czy pojazd został zakupiony jako nowy czy używany.
Przebieg badania techniczne samochodu ciężarowego
Do badania technicznego samochodu ciężarowego do 3,5 tony można przystąpić zarówno w podstawowej jak i okręgowej stacji kontroli pojazdów.
Badanie techniczne rozpoczyna się od identyfikacji pojazdu, sprawdzenie numerów VIN oraz tabliczki znamionowej oraz ich zgodności z dowodem pojazdu jak i danymi w systemie CEPIK. Pracownicy stacji kontroli pojazdów, podczas badania technicznego szczególną uwagę zwracają na fakt czy dany pojazd jest bezpieczny i nie stanowi zagrożenia na drodze zarówno dla kierującego, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego jak i środowiska. Następnie diagności przystępują do kontroli podzespołów oraz poszczególnych układów samochodu ciężarowego.
Podczas badania technicznego samochodów ciężarowych bada się sprawność takich elementów pojazdu jak:
– układ hamulcowy,
– układ kierowniczy,
– zawieszenie,
– oświetlenie (sprawność, odpowiednie ustawienie i natężenie jasności światła),
– układ wydechowy (jego sprawność, ale i głośność),
– ogumienie,
– nadwozie,
– pasy bezpieczeństwa,
– dodatkowe wyposażenie, jak trójkąt ostrzegawczy czy sprawna gaśnica.
Co jeżeli samochód ciężarowy nie przeszedł badania technicznego?
Bywa tak, że dany pojazd, w tym przypadku samochód ciężarowy nie przejdzie badania technicznego na skutek wykrytych usterek, które wpływają na jazdę oraz bezpieczeństwo poruszania się danym pojazdem. Jeżeli diagnosta odnajdzie drobne usterki w samochodzie, nieznacząco wpływające na poruszanie się danym pojazdem, wtedy samochód przechodzi badanie techniczne, natomiast właściciel ma obowiązek usunięcia ich jak najszybciej. Natomiast, jeżeli stan techniczny samochodu jest na tyle poważny, że diagnosta decyduje się na wystawienie negatywnej oceny sprawności auta, właściciel pojazdu ma 14 dni na naprawę oraz ponowna kontrolę w tej samej stacji kontroli pojazdów. Ważne! Przy tego typu usterkach dowód rejestracyjny nie zostaje zatrzymany przez diagnostę. Dzieje się tak jeżeli diagnosta stwierdzi, ze dany pojazd stanowi zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego i dalsze poruszanie się tym samochodem jest niedopuszczalne. Wtedy dowód rejestracyjny jest przekazywany przez stację kontroli do wydziału komunikacji. Aby odzyskać dowód, właściciel musi usunąć wszystkie wykryte usterki i pozytywnie przejść ponowną kontrolę.
Koszt badania technicznego
Cennik badania technicznego zarówno samochód ciężarowych jak i innych pojazdów jest stały i każda stacja kontroli pojazdów posiada takie same ceny. W przypadku kontroli samochodów ciężarowych do 3,5 tony, koszt badania technicznego bez instalacji gazowej to 99 zł (koszt badania technicznego instalacji LPG to dodatkowe 63 zł).
Jeżeli dany samochód posiada przyczepę powyżej 750 kg dopuszczalnej masy całkowitej to musi być ona poddawana regularnym przeglądom, a koszt badania technicznego rośnie w zależności od rodzaju przyczepy:
– do 3,5 tony – 79 zł
– pomiędzy 3,5-16 ton – 164 zł
– powyżej 16 ton – 178 zł
Jak wygląda badanie techniczne przyczepy do samochodu ciężarowego
Tak jak w przypadku samego samochodu ciężarowego, badanie techniczne przyczepy rozpoczyna się od sprawdzenia numerów VIN i tabliczki znamionowej oraz ich zgodności z dokumentami jak i z systemem. Jeżeli wszystko się zgadza, diagnosta przystępuje do badania urządzenia sprzęgającego przyczepy oraz połączenia instalacji elektrycznej z pojazdem. Dodatkowo kontrolowane jest m.in. oświetlenie, sprawność układu hamulcowego, stan podwozia, nadwozia, ogumienia.