W związku z niestabilną sytuacją na rynku paliw i ciągle rosnącymi cenami warto znaleźć sposób na oszczędzanie, a eco-driving może okazać się przydatnym rozwiązaniem. W poniższym artykule postaramy się przybliżyć kilka zasad eco-drivingu, czyli sposobów na ekonomiczną jazdę samochodem.
Jednak eco-driving to nie tylko oszczędności związane z redukcją zużycia paliwa. Podczas ekonomicznej jazdy dbamy także o stan techniczny auta, powolniejsze zużywanie się części oraz o redukcję emisji dwutlenku węgla i pozostałych szkodliwych gazów. Z artykułu dowiesz się jak poprawnie hamować, czemu powinieneś unikać pracy silnika podczas postoju, oraz jakie obroty będą najlepsze dla Twojego silnika (oraz portfela).
Na czym polega eco-driving?
Eco-driving to sposób jazdy samochodem mający na celu osiągnięcie powyższych celów, tj. redukcja zużycia paliwa, rzadsze wizyty w serwisie samochodowym za sprawą mniejszego zużycia poszczególnych części w samochodzie, oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Przed przystąpieniem do redukcji zużycia paliwa podczas jazdy, ważne jest, aby przede wszystkim zaobserwować z jakim spalaniem mieliśmy do czynienia do tej pory. Istotne jest także, aby upewnić się czy poziom spalania w naszym pojeździe nie wykracza poza przypisane dla danego auta normy. Informacje co do standardowego spalania paliwa w samochodzie naszej marki, tego samego modelu i rocznika, możemy sprawdzić za pośrednictwem portali jak Autocentrum czy Motostat, na których inni użytkownicy dzielą się swoimi statystykami. Jeżeli już jesteśmy świadomi tego ile spalamy i jak takie spalanie może wyglądać, wtedy przystępujemy do praktyki.
Zasada nr 1, czyli jazda na niskich obrotach
Eco-driving opiera się przede wszystkim o prawidłową zmianę biegów, a taka ma miejsce na najniższych obrotach naszego silnika. To właśnie wtedy silnik spala najmniej paliwa. Często te najwolniejsze obroty zaznaczone są na obrotomierzu na zielono. W praktyce ekonomiczna jazda to taka do 2500 obr./min w przypadku silników benzynowych, oraz 2000 obr./min jeżeli chodzi o silniki diesla. Jeżeli jesteśmy w trasie to przydatnym rozwiązaniem będzie użycie tempomatu. Tempomat jest urządzeniem odpowiedzialnym za stabilizację prędkości pojazdu, dzięki czemu silnik większość czasu pracuje na odpowiednich obrotach.
Zasada nr 2, czyli stabilna jazda
Bardzo ważnym punktem na liście zasad eco-drivingu będzie stabilna jazda, czyli taka w której unikamy nagłego hamowania i przyspieszania. Jest to bardzo ważne gdyż tego typu manewry wymagają od samochodu nagłego wyrzutu i spalenia paliwa. Umiejętność płynnej, niegwałtownej jazdy zdecydowanie sprawdzi się podczas jazdy w korkach miejskich. Delikatne i powolne przesuwanie się w korku skutkuje nie tylko zmniejszonym spalaniem, ale także dba o klocki hamulcowe oraz bezpieczeństwo, ponieważ unikamy jazdy „zderzak w zderzak”.
Stabilna i zaplanowana jazda jest także możliwa gdy dobrze orientujesz się co w danym momencie dzieje się na drodze. Niezwykle istotne będzie baczne obserwowanie sytuacji do kilku samochodów do przodu. Umożliwi to reakcję z wyprzedzeniem i uniknięcie nagłego hamowania.
Zasada nr 3, czyli hamowanie silnikiem
Czynność ta jest bardziej czasochłonna niż standardowe hamowanie, idealnie sprawdzi się podczas zatrzymania się na czerwonym świetle czy skrzyżowaniu. Hamowanie silnikiem polega na redukcji biegów podczas samoistnej utraty prędkości przy jednoczesnym, stopniowym popuszczaniu sprzęgła. Pod koniec manewru wciskamy sprzęgło całkowicie w celu uniknięcia przegrzania się silnika. To rozwiązanie po raz kolejny zadba o redukcję ilości spalanego paliwa, ale także o żywotność klocków hamulcowych w naszym samochodzie.
Zasada nr 4, czyli używaj nawigacji
Pomimo tego, że wydaje się to banalne, jeżeli jeszcze tego nie robisz to warto zacząć korzystać z nawigacji, np. Google Maps czy radia CB, za sprawą których będziesz na bieżąco z tym co dzieje się na drodze. Dzięki nawigacji nie tylko wybierzesz najkrótszą drogę, spalisz mniej paliwa, ale będziesz mieć świadomość o ewentualnych spowolnieniach na drodze, korkach czy wypadkach, które mogą niekorzystnie wpłynąć na sposób Twojej jazdy.
Zasada nr 5, czyli prawidłowe ciśnienie w oponach
Zadbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach. Kontrola ciśnienia co 2-3 miesiące może znacznie wpłynąć na ekonomiczną jazdę, zredukować zużycie paliwa oraz podnieść przyczepność oraz żywotność opon. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia wpłynie także na bezpieczeństwo jazdy.
Zasada nr 6, czyli praca silnika na postoju
Jeżeli nie ma takiej konieczności to staraj się unikać pracy silnika na postoju, przed rozpoczęciem jazdy. W związku z tym, że silnik zużywa więcej paliwa podczas gdy jest zimny, najrozważniejsze będzie odpalenie go zaraz przed jazdą. Jeżeli sytuacja tego wymaga, na przykład zimą, to zaleca się start silnika nie wcześniej niż 1-2 minuty przed odjazdem.
Zasada nr 7, czyli o dodatkach do paliwa
Na rynku znajdziemy dodatki do paliwa, których zadaniem jest dbanie o czystość układu paliwowego w naszym samochodzie. Mowa tutaj głównie o wtryskach paliwowych, które zanieczyszczone mogą znacząco zwiększyć podaż paliwa. Warto rozważyć takie rozwiązanie, tym bardziej, że wymiana uszkodzonych wtrysków to dość znaczący koszt.
Mało kto lubi zmiany i na pewno rozsądne będzie wprowadzanie powyższych zmian stopniowo, gdyż wiąże się to niejednokrotnie ze zmianą wieloletnich przyzwyczajeń. Dlatego tak ważne jest, aby od samego początku, już podczas kursu na prawo jazdy, budować u kierowcy nawyki, które w przyszłości umożliwią mu bezpieczną i ekonomiczną jazdę, w duchu wszystkich zasad eco-drivingu.