Co najmniej dwa razy do roku, każdy posiadacz opon sezonowych staje przed koniecznością wymiany opon z letnich na zimowe, bądź z zimowych na letnie. W związku z tym, że wiąże się to ze sporą ilością czasu jaki trzeba wygospodarować na taką wymianę, posiadanie opon sezonowych może okazać się niewygodne. Dodatkowo musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami, które w przypadku samochodów osobowych wynoszą każdorazowo ok. 39-69 zł. Czy posiadanie opon wielosezonowych pomaga zaoszczędzić czas i pieniądze? Jakie opony są najbardziej ekonomiczne w użytkowaniu? Które opony najlepiej sprawdzą się na mokrej nawierzchni?
Różnice pomiędzy oponami letnimi, a zimowymi
Opony zimowe oraz letnie różnicujemy pod 3 względami: struktura, użyta mieszanka oraz wzór bieżnika. W związku z koniecznością jak najlepszej przyczepności opon zimowych, posiadają one głęboki bieżnik, dzięki czemu śnieg, który się dostaje pomiędzy szczeliny w oponie, naturalnie zwiększa jej przyczepność na ubitym śniegu czy oblodzonej drodze. Co więcej, bieżnik w oponach zimowych składa się z tysięcy mini szczelin, których zadaniem jest rozpraszanie wody w celu zwiększenia przyczepności. Opony zimowe idealnie sprawdzają się w zimowych warunkach jazdy przy temperaturze poniżej 7C.
Opony letnie odpowiedzialne są za bezpieczną jazdę w wysokich temperaturach. Mieszanka zastosowana w tego typu oponach jest znacznie twardsza niż ta w zimowych odpowiednikach, dzięki czemu opona idealnie sprawdza się zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Opony letnie mają znacznie mniej rowków oraz w swoim składzie posiadają elastyczny kauczuk. Zalecane jest nieużywanie tego typu opon w temperaturze poniżej 7C, w związku z ich podatnością na kruszenie w niskich temperaturach. Ponieważ opony letnie nie ulegają zmiękczaniu w wyższych temperaturach, tarcie jest niewielkie, a co za tym idzie, jazda jest bardziej ekonomiczna. Letnie opony posiadają zazwyczaj blokowy, prosty wzór bieżnika co poprawia sterowność oraz znacznie zmniejsza drogę hamowania.
Rodzaje bieżników
Zarówno opony sezonowe jak i całoroczne mogą posiadać 3 rodzaje bieżnika: bieżnik symetryczny, asymetryczny oraz kierunkowy.
Bieżnik kierunkowy, w oponach całorocznych będzie różnił się od swojego letniego wariantu mniejszą ilością lamelek odpowiadających za jazdę latem oraz większą ilością tych znajdujących swoje zastosowanie podczas jazdy w okresie zimowym.
Bieżnik asymetryczny, w przypadku opon całorocznych, stanowi połączenie wariantu letniego i zimowego, z czego za jazdę w miesiącach letnich odpowiada bieżnik po zewnętrznej stronie opony, natomiast za jazdę w zimę bieżnik na wewnętrznej części opon.
Wady i zalety opon sezonowych i całorocznych
– opony sezonowe są tańsze, ale trzeba zaopatrzyć się w 2 komplety opon,
– opony całoroczne są droższe i szybciej się zużywają, co wiąże się z częstszym zakupem,
– opony całoroczne są mniej ekonomiczne od opon letnich, oznacza to, że podczas jazdy na oponach całorocznych nasz samochód spala więcej paliwa,
– użytkowanie opon całorocznych jest wygodniejsze, ponieważ nie trzeba ich wymieniać 2 razy do roku, co wiąże się z oszczędnością czasu jak i pieniędzy,
– jeżeli nasz samochód wyposażony jest w opony całoroczne to nie zaskoczy nas zła pogoda, nagłe opady śniegu czy ujemna temperatura – jesteśmy przygotowani na każdą pogodę,
– opony całoroczne idealnie sprawdzają się w zachowawczej jeździe oraz kiedy samochód nie przemierza więcej niż 13 tys. kilometrów rocznie, głównie po mieście, gdzie droga jest odśnieżona,
– należy pamiętać, że opony całoroczne to połączenie opon zimowych i letnich w jedną, a zmiana jednego parametru, jakim może być zwiększona przyczepność, wpływa na inny parametr opon – trudno tutaj o kompromisy,
– opony całoroczne nie sprawdzą się u kierowców, którzy preferują dynamiczny styl jazdy oraz u takich, którzy pokonują długie trasy, szczególnie poza miastem i przemierzają ponad 13 tys. kilometrów trasy rocznie.
Jak rozpoznać jakie mamy opony?
Niekiedy ciężko nam rozpoznać jakiego typu opony posiadamy. Wtedy z pomocą przychodzą specjalne oznaczenia i charakterystyczny wygląd każdego typu opon. Jeżeli mamy do czynienia z oponami zimowymi, to znajdziemy na nich oznaczenie M+S (ang. mud + snow = błoto i śnieg) natomiast bieżnik będzie o wiele głębszy niż w przypadku opon letnich. Dodatkowo na oponach powinien znajdować się symbol 3PMSF, czyli płatek śniegu. Ważne! Każda opona zimowa będzie posiadała te oznaczenia, ale nie każda opona z oznaczeniem M+S będzie oponą zimową.
Pierwsze co powinno nam się rzucić w oczy przy identyfikacji opon letnich to ich bieżnik. Podczas gdy w oponach zimowych jest on głęboki, to w oponach letnich jest znacznie płytszy i mniej odznaczający się. Wersja letnia opon nie posiada zimowych oznaczeń, a w dotyku jest zdecydowanie twardsza i mniej elastyczna, dzięki czemu zawdzięczamy jej dobrą przyczepność w wysokich temperaturach.
Jeżeli chodzi o opony całoroczne, to podobnie jak i opony zimowe, ze względu na swoją funkcjonalność, będą posiadały oznaczenie M+S oraz symbol 3PMSF. Dodatkowo powinien znajdować się na nich napis świadczący o ich wielosezonowości, taki jak All Weather, All Seasons bądź 4Seasons. Bieżnik na takiej oponie będzie połączeniem zarówno opon letnich jak i zimowych, stworzony tak, aby spełniać swoją rolę w każdych warunkach pogodowych.
Opony deszczowe – co to takiego?
Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że istnieje coś takiego jak opony deszczowe, które, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są do jazdy na mokrych nawierzchniach. Charakteryzuje je kierunkowy bieżnik oraz to, że w swoim składzie posiadają krzemionkę. Opony te definitywnie nie nadają się do jazdy po suchej, rozgrzanej nawierzchni, ponieważ tracą swoją przyczepność. Kto zatem powinien rozważyć zakup opon deszczowych? Na pewno kierowcy mieszkający w typowo deszczowych klimatach.