W związku z ciągle rosnącymi cenami nowych pojazdów, ale i utrudnioną dostępnością spowodowaną wydłużającym się czasem oczekiwania na nowy samochód z salonu, coraz więcej kierowców decyduje się na zakup auta z drugiej ręki. Internet przepełniony jest ofertami sprzedaży samochodów, różnych modeli, roczników w zróżnicowanych, często bardzo konkurencyjnych cenach. Skąd mamy wiedzieć czy dana oferta to rzeczywiście okazja cenowa, czy po zakupie nie wyjdzie na jaw poważna usterka i na zwrot będzie już za późno? Na szczęście istnieje kilka sposobów, które mogą sprawić, że zakup stanie się bezpieczniejszy, a koniec końców zmniejszy się, albo zostanie zredukowane do zera, ryzyko zakupu pojazdu, który nie będzie spełniał naszych oczekiwań. Istnieje kilka możliwości kontroli pojazdu przed zakupem.

Samodzielne sprawdzenie używanego samochodu przed zakupem

Każdy sprzedający powinien umożliwić potencjalnemu kupującemu sprawdzenie danego pojazdu przed zakupem, w wybrany przez kupującego sposób. Jeżeli kupujący posiada wystarczającą wiedzę, albo ma kogoś kto ową wiedzę posiada, może podjąć się samodzielnej kontroli auta. Do elementów i parametrów na które kupujący powinien zwrócić uwagę zaliczamy:
– wszystkie ślady uszkodzeń widoczne gołym okiem, oraz usterki, tj. uszkodzenia szyb, działanie drzwi i ich idealne spasowanie, działanie świateł oraz brak pęknięć na osłonie lamp, ślady rdzy oraz wgnieceń na karoserii, kontrola działania pilota, zamków, klimatyzacji,
– stan opon, grubość bieżnika, zużycie opon,
– stan hamulców, tarcz oraz klocków hamulcowych,
– kontrola podwozia, czy nie ma żadnych przecieków i widocznych uszkodzeń,
– kontrola głośności i dźwięków jakie wydobywają się spod maski, szczególnie ważna jest praca silnika.

Ważną rzeczą, która koniecznie powinna zostać sprawdzona przed zakupem, jest numer VIN, czyli numer nadwozia. Jest to wyjątkowy, niepowtarzalny numer, który nie podlega zmianie i jest przypisany do danego samochodu od początku. Umożliwia on sprawdzenie historii danego pojazdu, jego przebieg, numer rejestracyjny, datę pierwszej rejestracji oraz to czy pojazd brał kiedykolwiek udział w kolizji drogowej. Numer VIN, który otrzymamy od sprzedającego, możemy sprawdzić na rządowej stronie historiapojazdu.gov.pl.

Kolejnym etapem kontroli powinna być jazda próbna, która dostarczy nam dodatkowych informacji na temat stanu pojazdu który chcemy zakupić. Przed rozpoczęciem jazdy, dobrym pomysłem będzie przysłuchanie się pracy silnika, na tzw. luzie. Należy wsłuchać się czy dźwięki silnika nie brzmią niepokojąco i czy są jednostajne. Podczas jazdy należy zwrócić uwagę na to:
– czy są jakieś problemy podczas uruchamiania samochodu,
– czy silnik pracuje stabilnie,
– czy nie palą się kontrolki świadczące o awarii pojazdu,
– w jaki sposób reaguje układ kierowniczy, czy auto prowadzi się wygodnie, czy nie ściąga go w którąś ze stron, czy reakcja pojazdu na ruchy kierownicy nie jest opóźniona,
– czy hamulce reagują wystarczająco szybko i silnie,
– czy układ wydechowy nie jest zbyt hałaśliwy oraz czy nie emituje zbyt dużej ilości spalin,
– czy zawieszenie działa tak jak należy, nie wydaje niepokojących odgłosów,
– czy wspomaganie kierownicy działa poprawnie podczas manewrów na parkingu,
– czy pedały są w dobrym stanie, czy sprzęgło działa tak jak należy,
– czy skrzynia biegów działa płynnie i bez zakłóceń.

Oczywiście wszystkie te parametry bez dodatkowego sprzętu czy chociażby podnośnika, można ocenić „na oko”. Jeżeli zależy nam na dokładniejszej kontroli, albo po prostu się na tym nie znamy, najlepszym rozwiązaniem będzie powierzenie kontroli auta przed zakupem, profesjonalistom.

Przegląd auta w stacji kontroli pojazdów

Podczas przeglądu w profesjonalnej stacji kontroli pojazdów diagności mają możliwość znacznie dokładniejszej kontroli samochodu. Poza tym diagnostyką zajmują się osoby, które niejednokrotnie posiadają kilkunastoletnie doświadczenie w kontrolowaniu pojazdów. Tego typu kontrola swoimi procedurami zbliżona jest do corocznego badania technicznego pojazdu. Sprawdzane są wszystkie układy w poszukiwaniu potencjalnych usterek. Diagności często posiadają do swojej dyspozycji specjalne komputery, które posłużą w wykrywaniu błędów w sterownikach. Cena i zakres prac zależne są od danej stacji kontroli pojazdów. Często dana stacja posiada kilka pakietów obejmujących różne czynności i oferty na mniej lub bardziej szczegółowe sprawdzenie auta.

Co zrobić jeżeli jednak sprzedający zataił coś przed nami i pojazd nie jest zgodny z opisem?

Oczywiście należy pamiętać, że w tym przypadku prawo jest zdecydowanie po stronie kupującego, a sprzedaż samochodu, który posiada ukryte wady techniczne, których istnienia kupujący nie jest świadomy, jest podstawą do zwrotu pojazdu i wyciągnięcia konsekwencji prawnych takich działań. Kiedy mówimy o zatajeniu stanu technicznego mamy na myśli: podanie nieprawdziwych informacji na temat tego czy auto jest powypadkowe, podanie nieprawidłowego przebiegu czy zaświadczenie, że pojazd jest bez wad, gotowy do jazdy, bez konieczności wkładu finansowego, mimo że jest inaczej.