Wystarczy chwila nieuwagi, pośpiechu lub zamyślenia, żeby podczas tankowania paliwa na stacji benzynowej wlać do baku nieprawidłowe paliwo. Jeżeli zdarzyło nam się wlać olej napędowy do benzyny, bądź na odwrót, benzyny do baku z olejem napędowym należy działać z głową, tak, aby zredukować zakres szkód jakie może wywołać nieprawidłowe paliwo. Co w takim razie robić jeżeli zatankowaliśmy nie to paliwo co potrzeba?

Zatankowałem złe paliwo – co robić?

Pomimo tego, że na stacji paliw istnieją zabezpieczenia mające na calu zmniejszenie szansy na omyłkowe zatankowanie nieprawidłowego paliwa, takie przypadki się zdarzają i to częściej niż nam się wydaje. Na pewno nie ma co wpadać w panikę, a działania które powinniśmy podjąć zależą od zaistniałej sytuacji.

Sytuacja nr 1, czyli benzyna do diesla

Postępowanie w przypadku wlania benzyny do diesla jest zależne przede wszystkim od ilości benzyny jaką udało nam się zatankować zanim zorientowaliśmy się, że popełniliśmy błąd.

Jeżeli mowa tu o znikomej ilości nieprawidłowego paliwa to najlepszym rozwiązaniem będzie wypełnienie całego baku ropą, a podczas pracy silnik sam spali omyłkowo wlaną benzynę. Jeżeli jednak nie zorientowaliśmy się w porę i mamy bak pełny benzyny konieczne będzie wypompowanie całej zawartości baku. Zanim wezwiemy pomoc drogową, dobrze upewnić się czy dana stacja paliw nie posiada takiej usługi w swojej ofercie.

Należy pamiętać, że jeżeli nasze auto posiada pompowtryskiwacze, to konieczna może być pomoc profesjonalistów, ponieważ uruchomienie auta w takim przypadku może prowadzić do znacznych szkód w silniku. Jeżeli wydaje nam się, że po uruchomieniu silnika wszystko jest w porządku, sam silnik działa jak należy, nie oznacza to, że tak jest. Silnik może manifestować objawy złego tankowania nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów.

Sytuacja nr 2, czyli olej napędowy do benzyny

W związku z tym, że pistolet od oleju napędowego jest większy i nie pasuje do otworu w samochodach benzynowych, do tego typu pomyłek dochodzi znacznie rzadziej. Podobnie jak w odwrotnej sytuacji, nasze działania będą zależne od tego czy auto zostało uruchomione po nieprawidłowym zatankowaniu. Jeżeli nie, wystarczy spompowanie całego paliwa oraz oczyszczenie filtra. W przypadku jeżeli pojazd został uruchomiony to prawdopodobnie doszło do uszkodzeń i koniecznością będzie wymiana świec zapłonowych, czy całego układu wtryskowego.

Ile kosztuje wypompowanie paliwa

Koszt opróżniania baku z paliwa nie powinien przekroczyć 500 zł. Jednak cena jaką będziemy musieli zapłacić za ten błąd może być znacznie wyższa, w zależności od skali naszej pomyłki. Jeżeli zorientowaliśmy się w porę i nie zdążyliśmy jeszcze uruchomić auta, to prawdopodobnie nasze działania ograniczą się do wypompowania paliwa oraz wyczyszczenia filtra paliwowego. Jeżeli jednak uruchomiliśmy pojazd to najprawdopodobniej czeka nas koszt transportu pojazdu do mechanika oraz usunięcia usterek spowodowanych zatankowaniem złego paliwa. Tutaj koszty będą wahać się w zależności od elementów, które muszą być naprawione bądź wymienione.

Ważne! Aby uniknąć bądź zredukować ilość uszkodzeń silnika, w sytuacji zatankowania nieprawidłowego paliwa do baku nie należy podejmować samodzielnych, pochopnych decyzji, a każdą z nich konsultować z profesjonalistami.